15. Екологічне виховання
Сучасні масштаби екологічних змін створюють реальну загрозу для життя людей, що робить украй актуальною проблему зміни ставлення людство до природи. Цій меті служить екологічне виховання.
Екологічне виховамня – систематична педагогічнам діяльність, спрямована на розвиток в учнів екологічної культури.
Завдання екологічного виховання полягає у фомуванні екологічних знань, вихованні любові до природи, прагненні берегти, примножувати її, формуванні вміння і навичок діяльності в природі.
Екологічне виховання передбачає розкриття сутності світу природи – середовища перебування людини, яка повинна бути зацікавлена у збереженні цілісності, чистоти, гармонії в природі. Де передбачає уміння осмислювати екологічні явища, робити висновки про стан природи, розумно взаємодіяти з нею. Естетичпа краса природи сприяє формуванню моральних почуттів обов'язку і відповідальності за її збереження, спонукає до природоохоронної діяльності. Здійснюється вони на всіх етапах навчання у школі, кожному в яких, з огляду па вікові особливості школярів, властиві певна мета, завдання, методика.
У молодших школярів воно покликане формувати перші уявлення про навколишній світ, живу і неживу природу, ставлення до природи, що виявляється в конкретній поведінці на емоційному рівні. На другому (5–7 класи) і третьому (8–9 класи) етапах відбувається нагромадження знань про природні об'єкти, закономірності розвитку та функціонування біологічних систем, формування навичок апаліпу і прогнозування нескладних екологічних ситуацій, закріплення нормативних правил поведінки у навколишньому середовищі. У цей період поглиблюються і розширюються знання про явища і закони природи, причини екологічної кризи, а також про шляхи збереження природних комплексів. Протягом четвертого етапу (10–12 класи) завершується узагальнення здобутих екологічних знані.
Екологічне виховання школярів на сучасному етапі потребує психологічної включенності особистості в світ природи з подальшим поетапним конструюванням системи особистіспого ставлення до природи (теоретичним, емоційпо-ціннісним, практично-дійовим). Де забезпечує дотримання логіки формування екологічних знань, використання їхнього пізнавального та виховного значення у навчально-виховному процесі. Саме в цьому полягають особливості екологічного виховання на засадах «глибинної екології», яке передбачає формування усвідомлення єдності і цілісності природи, унікальності та неповторності живих систем, взоємозв’язку та взаємозалежності явищ природи, розуміння людини як невід'ємної ланки у взаємозолежностях природи, утвердження поваги людини до всіх форм життя, гармонійного розвитку людини і природи.
Використовувані з цією метою у начальноо-виховному процесі еколого-психологічний тренінг, інтегрально-пошукові групові та рольові ігри, творча «терапія», «мозковий штурм», імітаційне моделювання спрямовані на актуалізацію особистої причетності, емоційної сфери, формування скислотвірннх мотивів екологічного змісту, що забезпечує систематизацію світоглядних устоповок учнів.
Любов до природи слід виховувоти з раннього дитинства. «Дітей, що не вміють ще ходити, – писав Г. Ващенко, – треба частіше виносити на свіже повітря, щоб вони могли бачити рідне небо, дерева, квіти, різних тварин. Все це залишається в дитячій душі, осяяне почуттям радості, і покладе основи любові до рідної природи».
В екологічному вихованні особливого значення набувають предмети природничо-гоогрофічного циклу. Біологія і географія розкривають дітям світ рослин, тварин, середовище, що їх оточує. Фізика і хімія формують комплекс політехнічних знань, наукові засади і принципиі сучасного виробніцтва. Історія, провозновство показують неприпустимість варварського ставлення до природи. Предмети естетичного циклу розкривають естетичну сутність природи, її неповторну красу, вплив на людину. Важливу роль у формуванні екологічної свідомості відіграє залучення учнів до природоохоронної діяльиості (шкільні лісництва, садівництва, робота в мисливських господарствах та ін.), роботи санітарних загонів захисту довкілля (виявляють ступінь забруднення повітря, води, зон відпочинку), загонів для боротьби з браконьєрами (діють при лісництвах і рибгоспах), груп швидкої допомоги звірям і птахом у зимовий період; куточки природи. З природоохоронною роботою пов’язана туристично-краєзнавча робота, спрямована на прищеплення навичок правильної поведінки в місцях відпочинку, в лісах, на річках та ін.
Ефективно екологічне виховання школярів передбачає:
– оптимізацію змісту неперервної екологічної освіти всіх вікових груп школярів, висвітлення екологічних питань у процесі вивчення окремих предметів, використання внутрі- та міжнредметних зв'язків;
– створення в школах належної навчально-матеріальної бази (куточків охорони природи, живих куточків та ін.);
– удосконалення форм і методів екологічного виховання, активне залученші школярів до природоохоронної роботи;
– формування мотивів відпопідального ставлення до природи, прагнення глибше пізнати її, примножувати їі багатства.
Результатом екологічного виховання має бути сформована екологічна культура людини, що характеризується різнобічними глибокими знаннями про навколишнє середовища (природне та соціальне), наявністю світоглядних ціннісних орієнтацій щодо природи, екологічним стилем мислення і відповідальним ставленням до природи та свого здоров’я, набуттям умінь і досвіду вирішення екологічних проблем (насамперед на місцевому та локальному рівнях), безпосередньою участю у природоохоронній роботі, передбаченям можливих негативних наслідків природоперетворювальної діяльності людини.