14. Виховання несприйнятливості донаркогенних речовин
Куріння, алкоголізм і наркоманія є дуже небезпечними хворобами, адже з ними пов’язані руйнунанпя фізичного і морального здоров'я людини, параліч іпгелектуальних сил, деградація особистості. До певного часу нікотин, алкоголь і наркотики руйнують організм людини непомітно, приховано. Ці наркогенні речовини присипляють розум, який стає нездатним вчасно розпізнавати небезпеку захворювання. Куріння, алкоголізм та наркоманія роками завдають страждань рідним і близьким наркозалежних людей. Не усвідомлює наркозаложна молодь і тієї пнебезпеки, на яку наражають життя своїх нащадків, передаючії їм у спадок недоумкуватість та інші вади. Тому боротьбу з цим соціальним лихом слід вести систематично і послідовно, починаючи а підростаючого покоління.
Особливо небезпечним є вживання наркотиків. В Уркаїні на початку XXI ст. було зареєстровано сімдесят тисяч наркозплежних. За неофіційними даними, їх понад два мільйони. Щороку їх кількість зростає на 25 – 85 відсотків. Середній вік наркозалежних невшинно знижується, наймолодшим – дев’ять років. Ця статистика свідчить що життя наркомана коротке – від чотирьох до десяти років. За цей час один наркоман встигне потягнути за собою в могилу 200 осіб.
Причин поширення соред школярів куріння, вживання алкоголю і наркотиків багато. Найчастіше вони призвичаюються до їх уживання в сім’ї, якщо в ній традиційно панує поблажливе ставлення принайні до куріння та алкоголю. За даними досліджень, з 81 родини, де один з батьків випивав, не зловживаючи алкоголем, діти знали смак алкоголю у 44 випадках; у 83 сім’ях, в яких батьки взагалі не вживали алкогольних напоїв, діти пробували їх у 4 випадках. Суттєву загрозу в прилученні дітей до вживання алкоголю несуть у собі так звані слабоалкогольні напої. У сім’ях алкоголіків і наркоманів складаються найнесприятливіші умови для виховання дітей.
Шкідливо виливає на школярів читання творін або перегляд кінофільмів, де пропагується насильство та жорстокість, а також невміння організувати своє дозвілля, зайнятися корисними справами.
Педагогам необхідно знати мотиви, які спричинюють вживання неповнолітніми наркогенних речовин. Наприклад, до вживішнн наркотиків їх підштовхують:
1. Задоволення почуття цікавості, бажання отримати нові відчуття, все перевірити не власному досвіді.
2. Мотив подолання заборони, бажання відчутії приємне почуття небезпеки.
3. Бажання бути прийнятим групою, страх знехтування групою.
4. Орієнтація на авторитет, бажання стати подібним до іншої людини. Ідентифікація з авторитетом ноже бути засобом, за допомогою якого несамостійна, тривожна людина прагне подолати невпевненість у собі.
5. Бажаний продемонструвати свою незалежність. Наркотики можуть стати виразом протесту проти дій батьків, вчителів.
6. Прагнення отримати насолоду, досягнути розслаблення, спокою або активізуватися, позбутися емоційних бар'єрів, тобто змінити свій психічний стан. Ці мотиви пов'язані з повними ілюзіями щодо властивостей наркотиків.
7. Бажання позбутися болісних пережинань. Людина може звертатися до наркотиків як до засобу психічного захисту.
Певною мірою ці мотиви стосуються і куріиня та вживання неповнолітніми алкоголю.
Антинаркогенна виховна робота в школі має бути спрямована на розв'язання таких виховних завдань:
а) озброєння учнів знаннями про згубні наслідки тютюну, алкоголю і наркотнків, оскільки низький рівень їх поінформоаваності про шкідливість цих речовин не може сприяти формуванню в них негативного ставлення до пияцтва, куріння і наркоманії;
б) впробленпя її учнів исихояогічпих «гальм», які б утримували їх під уживання цих речовин, виховаинл навичок і звичок, що відповідають правилам людського співжиття;
в) виховання в школярів непримиренності до вживання цих речовин однолітками школярів. За даними досліджень, до 30% учнів не засуджують, наприклад, пияцтво, не вважають його ганебним. Тому необхідпо проводити спеціальну виховну роботу в переорієнтації їхніх поглядів і перекопань, виховувати нетерпиме ставлення до тих, хто вживає алкоголь;
г) своєчасне виявлення тих, хто періодично вживає ці речовинни, проведення з ними індивідуальної виховної роботи, спрямованої на подолання цієї негативної звички. Для цього вчителі систематично і глибоко повині вивчати своїх вихованців, їх інтереси, потреби, коло спілкування.
Досвідчені педагоги знають, що такі учні намагаються знайти друзів, схожих на себе, проводять вільний час з подібними учнями з інших класів, звужуються їх духовні потреби. Бажання придбати наркогенні речовини штовхне на обман, крадіжки та інші негативні вчинки.
Одним із головних питань змісту антинаркогенної виховної роботи в школі має бути роз'яснення учням несумісності куріння, вживання алкоголю і наркотиків з принципами загальнолюдської моралі, укладом суспільного життя. Молода людина повинна усвідомити, що так чинять лише люди зі слабкою силою волі, які не можуть втриматися від спокуси.
У процесі антинаркогонної виховної роботи слід ознайомлювати учнів з правовими заходами боротьби з пияцтвом і наркоманією. Вони мають знати про існування зв'язку між алкоголем, наркотиками і правопорушеннями та злочинністю, їх уживання псує характер людини, вбиває її моральність, вона стає егоїстичною, слабшає її воля, з'являються нездорові примхи, удавана відвага, роздратованість, самовпевненість, знижується опір негативним виливам, втрачаються самоконтроль і почуття відповідальності за свої вчинки. Водночас розвиваються моральна нестійкість, розбещеність, жорстокість, цинізм та ін.
У бесідах про шкідливість алкоголю і наркотиків для сім'ї необхідно розкрити їх негативний вплив на потомство. Навіть якщо дитина народилася здоровою в сім'ї алкоголіків та наркоманів, умови для її виховання надто ускладнюються. Слід також наголошувати на шкідливості впливу алкоголю на трудову діяльність людини – продуктивність праці, трудові відносини.
Розглянуті завдання і зміст антинаркогенної виховної роботи реалізуються передусім у навчальному процесі через використання виховних можливостей навчальних предметів. Наприклад, певну антиалкогольну виховну роботу можна здійснити під час вивчення літератури, географії, історії, біології. Особливе місце в антинаркогенному вихованні учнів належить курсу анатомії, фізіології та гігієни людини, кожна тема якого дає змогу стверджувати про шкідливість наркогенних речовин для організму та діяльності людини. На уроках правознавство розглядаються правові основи боротьби з алкоголізмом і наркоманією.
У позакласній виховній антинаркогенній роботі використовують бесіди, лекції, диспути, конференції тощо. Для підготовки пропедення їх важливо передусім з'ясувати ставлення учнів до вживання тютюну, алкоголю і наркотиків.
В антинаоркогенній виховній роботі важлива роль належить і церкві. Адже протистояти норкоманії, алкоголізмові може системне і цілеспрямоване духовно-моральне виховання, основою якого є релігійне виховання, оскільки прилучення дітей до віри забезпечує їм стійку світоглядну основу особистості. Тому нерідко віра в Бога допомагала молодим людям схаменутися, відмовитися від наркотиків і стати повноцінними громадянами.